donderdag 19 mei 2011

Onzichtbaar ziek

Onzichtbaar ziek. Sinds ik zelf ziek ben word ik er veelvuldig mee geconfronteerd. Zowel in mijn eigen situatie als in de situatie van anderen. Sinds ik een email adres aan mijn weblog heb gekoppeld, Twitter en Hyves heb, ken ik al heel wat verhalen van mensen die ook een onzichtbare ziekte hebben. Sommige heb ik kort contact mee gehad, sommige had ik niet zoveel te melden omdat ze meteen al begonnen te smijten met rare teksten. Maar sommige zijn echt al een aantal jaren blijven hangen en heb ik zelfs in het echt ontmoet. Stuk voor stuk bijzondere mensen met een verhaal waarin alles niet zomaar is gegaan. En waar het geluk niet altijd aan hun kant heeft gestaan. 

Ik ben echt geïnteresseerd in al die verhalen. En ik wilde zo graag iets voor al die mensen doen maar ik wist nooit wat. Het emailen werd me teveel en ik begon de verhalen door elkaar te halen. Ik moest stoppen met emailen en dat vond ik echt heel jammer. "Nou bleef iedereen maar ziek en problemen tegenkomen op school, op het werk, tijdens hobby's en uitjes." Niet dat ik dat ooit kan wegnemen maar ik vond het wel heel frustrerend. Ik wilde graag iets kunnen doen maar wat!?

Tot ik op een dag weer eens naar het UMCG moest en me iets gebeurde waar ik daarna deze blog over schreef. Ook met de titel onzichtbaar ziek. Dit blog heeft vooral op twitter een hele discussie gevormd. Mensen kwamen met grapjes erover en uiteindelijk rolde er een heus idee uit. Ik moest maar een project Onzichtbaar ziek beginnen. Mensen kwamen zich zelfs spontaan aanmelden om te helpen. Iedereen was enthousiast. Het werd echt een kleine hype. Eigenlijk vond ik het zelf ook wel erg leuk. Maar oh god wat haal ik mezelf op mijn hals? Wat een werk! Maar ik ben er in het begin redelijk fanatiek mee bezig geweest samen met nog een aantal enthousiaste mensen. Er ontstond in die tijd zelfs een uniek logo. 


Na een tijdje wat dingen geregeld te hebben schoot het niet op en wist ik niet meer wat ik ermee moest. Ook was de energie nogal ver te zoeken. Tot dat iemand mij een handige tip gaf waarmee ik de website kon ontwerpen. Dit ging allemaal vrij snel en makkelijk waardoor ik zelf ook weer enthousiast werd en ik Twitter heb ingeschakeld om mensen te vragen wat ze leuk zouden vinden om op de site te zien. Veel reacties stroomden binnen en iedereen was opnieuw heel enthousiast. 

Ondertussen wordt er hard gewerkt aan www.onzichtbaarziek.nl (Jaja, een heuze .nl site). Jullie kunnen dat nu nog niet zien maar achter de schermen werken we aan iets moois. Ik mag ondertussen wel we zeggen denk ik. Maar liefst 26 mensen zijn bereid hun ervaringsverhaal te schrijven voor de site. Ook zijn een aantal mensen enthousiast geworden en hebben toegezegd te willen helpen met het invullen van de site. De email met criteria voor de ervaringsverhalen is deze week de deur uit gegaan en ik heb al een aantal verhalen binnen. Het is om spontaan trots van te worden. Echt zó leuk dat iedereen meewerkt en echt een soort groep vormt. 

Het is nog even door werken voordat de site helemaal online kan maar ik wilde mijn bloggers toch even laten weten waar we mee bezig zijn. Zo kunnen we toch hopelijk iets doen voor alle mensen met een onzichtbare ziekte. Of nouja doen, het is meer een soort puntje van steun en hopelijk ook een site die de gezonde mensen onder ons bewust maakt van wat onzichtbaar ziek inhoud. Kijk er zelf erg naar uit. Ik laat natuurlijk weten wanneer de site online is. 

Voor nu nog even wachten en tot blogs,

Liefs Tineke

PS: Als er trouwens hier nog mensen zijn die zeggen ik wil nog een verhaal schrijven of helpen met de site dan ben je van harte welkom!! Zet maar een een reactie onder dit bericht... Of stuur een email dan hoor je van ons. 

7 opmerkingen:

Zuidemaatjes zei

Ik hoop dat we hem snel te zien krijgen meid.. Zelf ben ik niet zo goed in verhalen schrijven, maar als ik je ergens mee kan helpen kan je brullen.

Anoniem zei

hello druk bezig beitje (:

Mijn verhaal heb je inmiddels en kan er nog een héle hoop meer schrijven (;
Ben heel benieuwd naar alles en wacht met spanning af!

liefs Xx Glennis

Anoniem zei

Heej Tineke,
Mijn verhaal is al klaar, ben alleen nog steeds op zoek naar een geschikte foto.
Doei, Karin

Metsje zei

He dat wat ik kan zien ziet er al super uit ! Goed zeg dat deze site er komt, onzichtbaar ziek is niet leuk, verre van dat !!!
Gr Metsje

Elayah zei

Ik had nog niet gereageerd, maar wat een superinitiatief meid!! Ik herken al zoveel in de verhalen die je schrijft. Ben zo benieuwd naar het resultaat!!

Charlotte zei

ik wil je graag helpen met je site, je hebt mijn emailadres als het goed is nog, laat me maar weten wat je wilt van me ;)

Anoniem zei

Hey Tineke,

Leuk dat je zo'n site maakt met andere mensen. Ben benieuwd naar het resultaat. :)
Als ik je ooit kan helpen met iets dan vraag maar!

Tot zaterdag!

Groetjes,
Lianne