maandag 18 april 2011

Twaalf ziekenhuistips voor de chronische patiënt

Dat ik vorige week flink voor lul stond bij radiologie hebben sommige al wel meegekregen. Ik moest namelijk een heup foto laten maken. Ik werd daarom naar een kleedkamer gebracht en moest het nodige uit trekken. Nadat ik klaar was met uitkleden vloog ineens de deur open. Stond ik daar in mijn onderbroek voor vier mannen. Het was de bedoeling om de man voor mij in zijn kleedkamer te laten maar degene die dat wilde doen trok dus even aan de verkeerde deur. Gelukkig viel er niet veel te zien maar het voelde wel wat onnozel.  In die trend heb ik een blog bedacht met een aantal ziekenhuistips voor de chronische patiënt.

Twaalf ziekenhuistips voor de chronische patiënt

1. Laat je voornaam, achternaam, geboortedatum en patiënt-nummer op je voorhoofd drukken. Dit versnelt op één of andere manier het werktempo van het werkende personeel énórm. Zonder die informatie weet namelijk niemand waarvoor je komt of wie je eigenlijk bent. 

2. Volg een cursus medische vaktaal. Is makkelijk voor jezelf maar ook voor je arts. Deze zal dolgelukkig zijn dat hij/zij eindelijk eens op zijn eigen niveau kan praten.

3. Doe je meest bedekkende ondergoed aan en zoek een paar gelijke, schone sokken uit (liefst alles in een neutrale kleur). Zodat je niet ineens in je kanten string of Disney boxer met een paar vieze witte sportsokken erbij in één kamer staat met je arts en een zooitje co-assistenten. 

4. Drink niet teveel automaten thee en koffie want dat is dodelijk (er blijft altijd een heel vies zwart goedje liggen op de bodem, kan niet gezond zijn!).

5. Wordt gewoon je eigen dokter en onthoud simpelweg ALLES. Aangezien degene die ervoor betaald krijgen dit voor je te doen dit weleens wat laten slingeren en dat kan de nodige problemen opleveren.

6. Neem bijna (!) alle fouten die er gemaakt worden maar voor lief want een klachten procedure kost je letterlijk een paar jaar van je leven.

7. Kweek een geduld van ijzer, stalen zenuwen en een eeuwige glimlach. Je zult het ongetwijfeld nodig hebben. 

8. Vermijd zoveel mogelijk de huisartsenpost. De meeste chronische patiënten weten wel waarom. 

9. Neem je eigen vermaak mee naar het ziekenhuis want de leesmap uit 1998 is echt niet leuk meer. En de zelf meegenomen blaadjes van je artsen over golf en luxe jachten helpen ook niet echt de tijd te doden.

10. Probeer zoveel mogelijk één hoofdbehandelaar aan te houden, want ondanks dat ze allemaal dezelfde opleiding hebben gedaan houden sommige er hele gekke ideeën op na. 

11. Zet maar beter helemaal niks op Twitter over je ziekenhuisbelevingen. Daar kan je nog hele gekke dingen mee beleven.

12. Deze laatste is wel een klein beetje serieus en heel belangrijk. "Probeer alles zo positief mogelijk te zien hoe moeilijk het soms ook is!"


Liefs Tineke


PS: Het zijn overigens bijna (!) allemaal schatjes hoor in het ziekenhuis. Dit is niet om iemand te beledigen het is meer humoristisch bedoeld... Dus kijk er een beetje naar met een vette knipoog. 

16 opmerkingen:

Anoniem zei

Hahah :D

Leuk!

Gr. Merlin :)

Elayah zei

Dank je voor de goede tips!! Heb ze al even doorgegeven aan mijn mem en die zal ze zeker onthouden en toepassen! Het komt me allemaal wel bekend voor trouwens;-) Incl dokterswachten ed!

Leuk geschreven trouwens, goed om de humor bij je te zien!!!

Liefs Elayah

Lenneke zei

Hoe herkenbaar, hahahahha

Anoniem zei

haha
heel herkenbaar meis :-)
groetjes
sas

Irène's wereld zei

Je klinkt als de ultieme patiënt! ;-)
En dat ze daar in het ziekenhuis soms iets minder blij mee zijn is dan maar zo. De jaren 50 waarin we ja en amen knikten naar meneer geneesheer liggen gelukkig ver achter ons. De 21ste eeuw is voor de mondige patiënt.

Je bent overigens niet de enige die wel eens een röntgenblunder heeft begaan.
Ik moet altijd longfoto's laten maken en daarbij moeten ook kleren uit. Best essentiële. Het heeft met 5 jaar en een aflevering van een of ander medisch programma gekost voordat ik doorhad dat je wél gewoon een hemdje aan mag houden. Zolang je je beha maar uit/ af doet... 5 Lange jaren stond ik compleet voor blote joker voor een leger aan jonge meestal mannelijke röntgenmedewerkers. :-S

Anoniem zei

Ha ha, helemaal mee eens,
Soms moet je ook nog uitleggen wat sommige afkortingen in je status betekenen, terwijl ze die toch echt zelf hebben bedacht.
En ja die co-assistenten kunnen wel leuke exemplaren bijzitten, die je dan zo leuk zenuwachtig aanblijven staren als ze niet meer weten wat je nu eigenlijk allemaal hebt.ha haMoet je ze weer een beetje op gang helpen.
Maar super omschreven weer.
Groetjes,
Lin

Zuidemaatjes zei

kijk hier hebben we wat aan :-) vind hem heel leuk.

Anne zei

GEWELDIG!!!!!! Leuk begin van een nieuwe dag!!!!
Liefs Anne

Frederike zei

Haha, herkenbaar. Leuk!

Tamara M. zei

Hahaha heel herkenbaar;) Ik hou me ook aan de "regels" haha. En net zoals Irene wist ik pas een paar jaar geleden dat alleen je BH uit hoeft. *pfiew*

Kheb hard gelachen om je blog;) Leuk!

xxx Tamara

Yehudith zei

Toch maar even je blog gelezen, ik vergeet de link steeds ;). Ik vind deze echt heel grappig en ook erg herkenbaar!

xx

Anoniem zei

Hi, hi,;).
En deze van Kluun kan er eigenlijk ook wel bij: vergeet niet dat de tijd op je afspraakkaartje een 'vanaf' tijd is.
Karin S.

Tineke Veenstra zei

Hahahahh die zal ik er ook bij zetten Karin in mijn Word document. Kan ik het bewaren.

Liefs Tineke

Josien zei

Goeie tips en heel herkenbaar, ook de reacties. Ik wist helemaal niet dat je een hemdje aan kunt houden bij röntgenfoto's. Eigenlijk wel logisch, maar dat zouden ze er best bij mogen vertellen, zeg! Lekker ongemakkelijk voelt dat om op de tast (ik neem aan dat mijn bril wel af moet?!) en bijna naakt de röntgenruimte in te stappen...

Is het trouwens niet de bedoeling dat je de deur achter je op slot doet in de omkleedruimte? Volgens mij kan dat in ieder geval wel.

Groetjes!
een Sjögrenlotgenoot

Anoniem zei

Hoi Tineke,

Behalve nuttig zijn je tips zeer grappig. Humor is van levensbelang bij ziekenhuisbezoek, maar ook bij het uitzitten van een chronische aandoening. Wees blij dat je ermee gezegend bent!

Groetjes, José.

Nicoline zei

Ik heb ook een tip: beschouw jezelf in een ziekenhuis niet als patiënt, maar als klant. En de klant is koning!