vrijdag 25 maart 2011

Energie

Ergotherapie. Dat is een soort therapie die je helpt kijken naar je energie.  Aan energie valt natuurlijk op het eerste oog weinig te zien, maar ze laten je je halve leven analyseren om te zien hoe je met dit onzichtbare goedje omgaat. Na bergen schema's invullen, praten en analyseren kwam mijn ergotherapeut met een punten systeem. Je geeft alle activiteiten in je dag een bepaald aantal punten. Lichte activiteiten krijgen 1 punt. Gemiddelde activiteiten 2 punten en zware 3 punten. Activiteiten die geen energie kosten maar ook geen energie opleveren krijgen 0 punten. Deze punten geef je per half uur.

Bijvoorbeeld: Je vind fietsen gemiddeld en je gaat dat een uur doen. Dan kost je dat 4 punten. Of je vind lunchen licht en je doet dat een half uurtje dan kost je dat 1 punt. Of als je een uur gaat auto rijden en dat vind je zwaar dan kost je dat 6 punten. 

Na het bekijken van de schema's die ik had ingevuld kwam het aantal punten dat ik per dag te besteden heb op 30. Het huiswerk voor deze week was om mijn vaste dingen zoals opstaan, ontbijt, lunch, laptop-tijd, avondeten etc. vast te leggen in een week schema. Dan zouden we deze week het schema bekijken en beoordelen of 30 punten per dag een goede inschatting was. 



Ik had mijn huiswerk netjes gedaan (zie hierboven) maar ik kwam per dag op ongeveer 22 punten. Soms ietsje minder soms ietsje meer. Dan zou je denken: "Goh Tinus, dat hebbie netjes gedaan!" Het probleem is alleen dat het schema wat mij die 22 punten per dag bezorgd maakt dat ik HE-LE-MAAL kapot ben elke avond. 

Vandaag had ik ergotherapie dus ik besprak 't probleem met mijn therapeut. Die zei dat 30 dan geen realistisch getal was geweest. We hebben daarom vandaag afgesproken dat ik op ongeveer 18 of 19 punten per dag ga zitten. Dat betekent indirect dat ik nog minder moet gaan doen dan dat ik al doe. Stiekem had ik dat eigenlijk wel verwacht want ik weet dat ik eigenlijk nog steeds teveel doe maar als ik dan dat schema zie en bedenk dat ik nog minder moet gaan doen weet ik niet zo goed wat ik dan precies moet gaan laten. 

Als ik bovenstaand schema zie dan voel ik me vooral erg lui. Dat ben ik natuurlijk niet want ik doe dit niet omdat ik graag weinig doe. Ik doe 't zo omdat ik echt niet meer kan opbrengen dan dit. Maar voor mij is het wel een confronterend stukje digitaal papier. Ik heb ook heel erg getwijfeld of ik het hier wel neer wilde zetten. Aan de ene kant vind ik het heel erg om te laten zien hoe mijn dagen écht zijn omdat ik toch bang ben dat mensen het niet begrijpen. Aan de andere kant krijg ik ontzettend veel lieve reacties van jullie en wilde ik jullie dit stukje niet onthouden want het laat zo mooi zien hoe 't echt is! 

In dit schema staan de dingen die ik met vrienden doe, naar het ziekenhuis, of andere activiteiten die niet elke dag/week voorkomen nog niet. Dit betekent dus dat als ik bijvoorbeeld op donderdag naar het ziekenhuis moet en me dat 10 punten kost ik 10 punten moet vrij maken op donderdag. Dus andere dingen moet gaan schrappen. 

Probeer zelf maar eens te bekijken hoe je dat zou doen. Je mag niet meer dan 19 punten per dag uitgeven. Het is echt puzzelen en af en toe lijkt de oplossing onmogelijk maar voor mij is het wel belangrijk om het zo te doen. Want als ik elke dag teveel punten uit zou geven zou ik steeds opnieuw zieker worden of dagen helemaal in bed liggen en niks meer kunnen. Strafpunten dus. Probeer ook meteen te bedenken hoe je bijvoorbeeld je werk zou inpassen, je studie, je vrijwilligerswerk, je sport of andere dingen die je dagelijks doet. Tip: Daarbij is eerder opstaan of later naar bed geen optie want dan kom je rust tekort en heb je nog minder punten te besteden. 

Ben benieuwd naar jullie eigen conclusies, haha!

Liefs Tineke

PS: Ik betrap mezelf net even op een Fries dingetje. Volgens mij is klaarmaken echt een typisch Fries woord voor dingen doen voordat je weggaat of naar bed gaat. Tandenpoetsen, pyama aan etc. Dus daar moeten jullie maar even doorheen kijken. 

12 opmerkingen:

Suus zei

Grappig dat je aan het einde nog even het woordje "Klaarmaken" toe licht want Gerwin las dat stukje en vroeg direct wat zou dat "klaarmaken" in houden? ha ha maar het is duidelijk nu.

Ik heb nooit met een puntensysteem gewerkt. mijn revalidatie was met name gericht op het zelfstandig kunnen wonen, het huishouden doen en mijn persoonlijke verzorging. (veters strikken met 1 hand etc etc etc)

Net na mijn infarct had ik 0% energie en ik sliep elke middag. In de loop der jaren heb ik geleerd mijn balans te vinden in het doen van werk, mijn huishouden en mijn privé leven. Dit ging vaak met vallen en opstaan want ik deed vaak veel te veel en knalde dus achteraf tegen mezelf aan. Het lastige is dat ik ’s morgen met veel energie aan de dag begin en het er dan ook van moet nemen. Ik kan geen energie bewaren voor de middag want ook al doe ik niks met mijn energie dan nog ben ik moe in de middag. De middagen slaap ik vaak 1 a 3 uurtjes en ik ga om een uur of 21 op bed.

Voor mijn dagelijkse leven heb ik inmiddels aardig uitgevonden hoe ik deze moet indelen wil ik de weken goed doorkomen. Voor de extra activiteiten is wel wat extra planning nodig. Zo ga ik volgende week naar Amersfoort om met mijn zussen naar Ruth Jacott te gaan en eerst zijn we bij mijn zusje die daar woont maar dat betekend dat ik de zondag niks moet plannen en de hele week vroeg op bed moet en de zaterdagmorgen ook niks moet gaan doen. Op deze manier heb ik er het meeste plezier van op de dag zelf maar ook er na.

Ik herken dus veel in je blog en ik ben blij dat ik jou ken want ik herken dingen van jou en die sterken mij ook. Meestal leest Gerwin jou blog ook en praten we er nog even over. Bedankt!

Stephanie Freij zei

Hoi Tineke!
Zo herkenbaar die confronterende schema's. Juist dan komt het besef, wanneer het op papier staat. Ik heb exact hetzelfde huiswerk gehad. Diverse malen in verschillende perioden. Daarbij ook het schema moeten inkleuren als graadmeter voor de hoeveelheid pijn/fysieke klachten bij uitvoeren van bepaalde activiteit uit het schema. Ik moet zeggen, ik ben nu 2 jaar verder na die schema's... en hoewel ik het niet echt toepas, doe ik dat onbewust wel! Denk er vaak aan terug! Bewustwording is eigenlijk al dé oplossing, ondanks dat ik nog altijd teveel hooi op mijn vork neem / wil nemen. Probeer niet te verdrietig te zijn dat wij bij minimale invulling vd week al knockout zijn. De energie die je aan en met anderen die je lief hebt besteedt is extra goud waard!
Groetjes, Stephanie Freij

Zoë zei

Hoi Tineke,

Heldere duidelijke blog! Ik herken het heel erg (ik heb zelf een progressieve spierziekte waardoor ik in een elektrische rolstoel zit). Ik vind het ook heel erg lastig om mijn energie goed te verdelen. Zo'n puntensysteem ziet er wel handig uit.
Als ik de ultieme tip had om energie goed te verdelen zou ik 'm aan je geven maar ik hol mezelf na 20 jaar ook nog steeds regelmatig voorbij ;)
Ik vind het heel stoer van je dat je het in een blog hebt gezet want zo is het voor iedereen die jouw blogs leest wel duidelijker denk ik.

Groetjes,
Zoë

Karin S. zei

Hoi Tineke,
Gelukkig toch nog een beetje wijzer geworden van de revalidatie :P. Ondanks dat ik een andere therapie heb gedaan ben ik daar tot de conclusie gekomen dat ik ook teveel deed. Hoewel ik zelf het gevoel had dat ik al zo weinig deed moest het nog minder...Maar ik voel me er wel beter bij, dus hopelijk werkt het voor jou ook! Fijn weekend en heel veel plezier bij Ilse de Lange.
Ps: Ondanks dat ik toch echt in het zuiden woon gebruiken wij het woordje 'klaarmaken' ook hoor!
Liefs Karin S.

Tamara M. zei

Pff ja dat is inderdaad niet veel, heel herkenbaar! En dat je dan op do veel moet inleveren omdat je naar het ziekenhuis moet, is idd moeilijk.

Ken je de lepeltheorie? Die beschrijft wel wat jij hier weergeeft.

http://aimee.vertrektvandaag.nl/dagboekmijn/63-januari-2011/123-druk-de-lepeltheorie

xxx Tamara

Zuidemaatjes zei

tja klaarmaken zou dat fries zijn? dan ben ik goed ingeburgerd:-)
Maar herken het wel hoor,teveel energie gebruiken. Ik lig ook een dag op bed als ik te veel gedaan heb en zoals nu een weekend weg moet ik straks de hele week "bijkomen". Maar ik heb nog geen goede diagnose dus vinden mensen het aanstellen.... ach ik weet wat ik voel en kan het straks goed doorgeven aan de reumatoloog.

Ik hoop dat het je lukt meis je energie in ballans te krijgen met de punten en dat je zo niet zieker word.

Sabine zei

Ha Tineke,

Je overzicht is heel helder en duidelijk, maar wat ik er in mis is iets wat Suus ook al zegt: weet je ook wánneer op de dag je beschíkking hebt over 'energie', of is het bij jou de hele dag door gelijk? Het is ook handig om eens te gaan kijken op welke momenten je wát het beste kan doen. Dan hoef je dus niet minder te doen, alleen anders indelen.
Ik heb destijds met mijn eigen beperkingen om leren gaan door door te krijgen wanneer ik wat voor soort energie heb. Zo zal ik mijn boodschappen áltijd 's ochtends doen omdat ik 's middags veel te snel geprikkeld raak (en dus extra moe). Een doktersafspraak 's middags of zoals jij laatst veel te lang in het ziekenhuis moeten zitten omdat afspraken niet aansluiten? whahaha, dat kán ik helemaal niet, dan ga ik onderuit. En dus gebruik ik die kennis om die afspraken ánders te plannen. Moet zeggen, het dwingt de andere kant ook om een beetje mee te werken ;-)

Oh, en nee, je bent niet lui. Je komt je bed uit. Je doet dingen. Je zou graag meer willen. Dat bewust worden van je energie en de dingen waaraan je het besteedt en op welke momenten en zo, da's een eerste stap op weg naar meer of ándere dingen doen zodat je jezelf ook weer wat liever vindt.

Sterkte en succes ermee!
Digitale hug,
Sabine

Anoniem zei

Hoi Tineke,

Dankjewel voor dit schema. Het maakt ook voor mij weer duidelijk waarom ik van simpele dingen zo moe kan worden.
Lui ben je zeker niet:veel gezonde mensen zouden wel 100 punten per dag kunnen opmaken en gebruiken er misschien maar 30. Dat is lui!

Groetjes, José.

Lisanneleeft zei

Klaarmaken gebruiken ze volgens mij hier (Den Helder) ook wel!

Zelf heb ik ook ergotherapie gehad met zo'n puntensysteem, ik vond het alleen verschrikkelijk om dat elke dag bij de houden en in te vullen...

dbbz zei

Hey meid, heb zelf ook ergo gehad ivm met mijn nek. Lijstjes invullen en daarbij zetten hoeveel energie dit kostte en hoeveel pijn het bracht. Tot op de dag van vandaag vind ik het plannen nog lastig. Voel me ook altijd lui, als ik relatief wienig doe. ook heb ik bij mijn revalidatiecentrum de salamitechniek geleerd, ken je dat?

dikke knuf en ps lui ben je niet... je bent sterk

v-energie zei

Zo daar gaat behoorlijk wat tijd in zitten. Succes ermee!

Anoniem zei

Hallo Tineke,

Ik zou graag je puntensysteem willen gebruiken. Of welke schaal deel je deze in? van 0 tot 10?